למה כל כך הרבה סיפורים (Stories) מרגישים כל כך דומים?
מה הופך סיפור לכזה שנשאר צרוב בזיכרון שלנו?
בתחילת שנות ה-50, קורט וונגוט, אחד הסופרים האהובים עליי, הגיש את עבודת התזה שלו למחלקה לאנתרופולוגיה של אוניברסיטת שיקגו.
הרעיון שלו היה שכל הסיפורים שאנחנו מכירים עובדים לפי תבנית (Shape) בסיסית, ושאת התבניות האלה אפשר לקודד במחשב. "אלו תבניות יפות", אמר קורט, אבל האוניברסיטה פחות התחברה ודחתה את התזה.
וונגוט השיב להחלטה בהומור שאפיין אותו, וטען שהתזה נדחתה "כי היא הייתה כל כך פשוטה ונראתה כיפית מדי".
70 שנה אחר כך, הרעיונות של וונגוט לא רק מסבירים את המבנה הבסיסי של הסיפורים שאנחנו הכי אוהבים. הם גם משמשים סופרים, יוצרי קולנוע ואנשי שיווק שמנסים להכניס עניין וחיבור אישי לספר, סרט או למוצר / שירות.
היום אני רוצה לחלוק איתכם את 8 תבניות הסיפור של וונגוט.
אלו תבניות פשוטות, אבל הן יכולות לשנות את איך שאתם חושבים על סיפורים —לא משנה אם אתם קוראים, כותבים, או סתם מרביצים בינג' מוגזם בנטפליקס.
ציר X מייצג את הזמן, מההתחלה ועד לסוף הסיפור.
ציר Y מייצג את המזל (Fortune), ממזל רע למזל טוב.
הקו הכחול הוא קו העלילה של הגיבור, ומציין את המסע שלו במהלך הסיפור.
יאללה, בואו נתחיל לעבור על התבניות:
1. האדם שבחור
התבנית "האדם שבחור" (Man in Hole) מתארת סיפור שבו הדמות הראשית מסתדרת מצוין, אבל אז נקלעת למצב קשה או משבר, ולאחר מכן מוצאת דרך להתמודד ולהתאושש.
הגיבור נתקל בבעיה או מכשול, נאבק לפתור אותה, ובסופו של דבר מצליח להתגבר והוא יוצא חזק יותר.
דוגמה: "מת לחיות".
2. בחור פוגש בחורה
בתבנית "בחור פוגש בחורה" (Boy Meets Girl), לדמות הראשית קורה דבר נפלא (שבדרך כלל קשור לאהבה), אבל אז צצים מכשולים ובעיות שמפריעות לשמחה. לרוב הסיפור נגמר באופן חיובי, הקונפליקט נפתר, ויש חזרה למצב הטוב שהיה בהתחלה ואפילו למצב טוב יותר.
דוגמה: נוטינג היל.
3. מן הפח אל הפחת (קפקאי)
"מן הפח אל הפחת" (From Bad to Worse), או "קפקאי" (Kafkaesque), מתארת סיפור שבו הדמות הראשית מתחילה במצב לא טוב, אך אבוי — המצב שלה רק הולך ומחמיר. הדמות נתקלת באתגרים ובעיות שמסבכים אותה עוד יותר, ואין שום פתרון משמח באופק.
דוגמה קלאסית לתבנית היא הספר "המשפט" של קפקא. הגיבור בספר מתעורר יום אחד לבוקר בו עוצרים אותו שוטרים מסיבות לא ברורות. לאורך הסיפור, מצבו של הגיבור הולך ומחמיר, מה שמכניס אותו למעגלים של חוסר ודאות וייאוש, עד לסוף הטרגי של הסיפור.
4. מה הדרך למעלה?
התבנית "מה הדרך למעלה?" (Which Way is Up?) מתארת סיפור שבו הגיבור חווה סדרה של עליות ומורדות, כשהמצב משתנה כל הזמן בצורה אקראית — מטוב לרע וחוזר חלילה
התבנית מתאפיינת בעלילה מורכבת עם הפתעות לא צפויות וטוויסטים בעלילה, אבל בדרך כלל יש מגמה של עלייה.
דוגמה: משחקי הכס.
5. סיפור בריאה
"סיפור בריאה" (Creation Story) מתארת סיפור שבו הגיבור עובר תהליך של יצירה, התפתחות או שינוי משמעותי. זהו סיפור של התפתחות או המצאה, שבו הדמות מתמודדת עם קשיים ואתגרים, עוברת תהליך של גילוי וצמיחה, ובסופו של דבר מגיעה להישג משמעותי. פחות כאוס, יותר אושר.
לדוגמה: מלך האריות, רטטוי.
6. התנ"ך
"התנ"ך" (Old Testament) מתארת סיפור שבו הגיבור עובר סדרה של משברים, בדרך כלל כתוצאה מפשע או חטא. הגיבור מתמודד עם קשיים רבים ונתקל בסיטואציות קשות.
התבנית הזו מאופיינת במחזוריות של מזל טוב ומזל רע, אבל בדרך כלל נגמרת בירידה.
דוגמה: ארץ קשוחה.
7. הברית החדשה
בתבנית הזאת לגיבור יש מזל טוב יותר בהדרגה, עד שיום אחד קורה משהו נורא. ואז הוא צריך להבין איך למצוא פתרון לא קונבציונלי…
דוגמה: חומות של תקווה.
8. סינדרלה
הדמות הראשית מתחילה במקום נמוך מאוד. לאורך הסיפור היא עוברת מהפך ומגיעה להצלחה גדולה. הסיפור מאופיין בשינוי משמעותי במזל ובנסיבות של הגיבור, עד לסוף השמח.
דוגמה: סינדרלה, הארי פוטר.
מפי המומחה בעצמו:
קבלו גם 3 טיפים מוונגוט שיעזרו לכם לכתוב את הסיפורים שלכם:
• "תהיה סדיסט. לא משנה כמה מתוקות ותמימות הדמויות המובילות שלך, תגרום לדברים איומים לקרות להן — כדי שהקורא יוכל לראות ממה הן עשויות."
• "זה לא במקרה שקו העלילה מסתיים במקום גבוה יותר מהמקום שבו הוא התחיל. זה מעודד את הקוראים". (נכון לגבי 6 מתוך 8 התבניות)
• "הצורה של העקומה היא מה שחשוב, לא נקודת המוצא שלה".
בסוף, הכל זה ברגש.
תספרו סיפורים מעניינים, ואנשים יתחברו אליכם. בהקשר של שיווק, סיפור שמסתיים בסוף טוב יכול להראות איך מוצר או שירות שלכם תכלס הפכו את החיים של אדם אחר לטובים יותר. סיפור אישי על הצלחה אחרי שבאתם ממקום נמוך יכולה לחבר אליכם אנשים שנמצאים עכשיו איפה שאתם הייתם בעבר.
הדרך הכי טובה להשתפר ביצירת סיפורים היא להתאמן, שוב ושוב.
מאמין בכם.
אושר